آخرین مطالب

در بیانیه نخستین اجلاس روسای کمیسیون شهرسازی شوراهای شهر عنوان شد:

تهیه طرح های توسعه شهری باید مبتنی بر نیاز و مشارکت شهروندان باشد طرح های توسعه و عمران

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین اجلاس «مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان ها» با صدور بیانیه ای 12 بندی ضمن پرداختن به مهم ترین موضوعات حوزه شهرسازی و معماری از رویکرد وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در ارتقای نظام شهرسازی کشور و کیفی سازی مأموریت‌های شهرسازی و معماری و همچنین از شورای اسلامی شهر و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و شهرداری تهران که در تغییر رویکردها و اولویت و اهمیت دادن به مأموریت‌های شهرسازی و معماری در دوره پنجم اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

در این اجلاس که با سخنرانی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، جمالی پور معاون عمرانی وزیر کشور، فرزانه صادق دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، پیروز حناچی شهردار تهران و حضور رؤسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استان و به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران برگزار شد، پس از تصویب نظام‌نانه و انتخاب هیأت رئیسه مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان ها به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و پس از بحث و بررسی چالش ها و مسائل حوزه شهرسازی و معماری و تصویب دو طرح، با صدور بیانیه ای بکار خود پایان داد.

در متن این بیانیه آمده است:

نخستین اجلاس رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان های کشور دربردارنده مجموعه آموزه هایی از تجربه ها و فعالیت های نمایندگان شهرهای حاضر در جلسه بوده که می تواند به چشم انداز و مأموریتی برای شهرداری ها و سایر سازمان های مسئول در حوزه شهرسازی و معماری تبدیل شود. این آموزه ها با هدف ارتقا کیفیت زندگی ساکنان شهرها و دستیابی به توسعه شهری پایدار به شرح ذیل است:

1. شهر، محل زندگی جمعی است و معماری و شهرسازی در شهرها باید تقویت‌کننده این روح جمعی باشد. حوزه عمومی به طور کل و فضاهای عمومی شهری، اجتماع‌های محلی و حتی فضاهای مشاع در بناهای منفرد خصوصی به طور خاص، در اثر سیطره ساخت و ساز و سوداگری ناشی از آن، موضوع فراموش شده شهرها وکلانشهرهای ایران بوده اند که بدنبال این موضوع شاهد کاهش حس تعلق به شهرها نیز هستیم. لازم است ایجاد و ارتقای این فضاها با هدف افزایش همبستگی و روح جمعی شهر، در دستورکار قرار گیرد.

2. هدف مدیریت شهری می‌بایست ایجاد شهرهای انسان‌گرا باشد. در سال‌های گذشته کلانشهرهای ایران تحت سیطره نظام خودرومحور و همینطور ساخت‌وساز لجام گسیخته درآمده و سبب اتلاف زمان و منابع مختلف و افت کیفیت زندگی شده است. از همین روی لازم است تغییر رویکرد به شهرهای انسان‌گرا در اولویت امور مدیریت شهری قرار گیرد.

3. در شهرها و کلانشهرهای ایران، طرح های جامع و تفصیلی و دیگر برنامه های توسعه شهری یا بلااستفاده مانده‌اند و یا تبدیل به مبنایی برای فروش قانون شده اند. برنامه ریزی در شهرها می‌بایست مبتنی بر نیازهای واقعی شهروندان و با مشارکت آنها صورت گیرد و همچنین نقش نظارتی آنها بر اجرای برنامه ها افزایش یابد. عضویت و حضور شوراها وکمیسیون های تخصصی شهرسازی و معماری به صورت اثرگذار در مراجع تصمیم گیری و در فرایند تصویب طرح‌ها از جمله کمیسیون ماده 5، شورایعالی شهرسازی و معماری، کمیسیون تقویم املاک، مصداق مشارکت مردم در طرح‌ها است، از این رو باید زمینه و بستر قانونی آن احیا و عملیاتی شود. این تغییر رویکردها در تهیه برنامه های توسعه شهری، برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها ضروری است.

4. وقوع بلایای طبیعی در سال‌های اخیر نشان داد که شهرها و کلانشهرهای ایران چه در سطح بنا و چه در سطح و ساختار شهر، از نظر تاب‌آوری و ایمنی وضعیت بسیار شکننده‌ای دارند به طوریکه مدیریت بحران و ایمن‌سازی شهری خود بحرانی است که نیازمند مدیریت است. توجه جدی به پیوست‌های مطالعاتی و همچنین بازنگری طرح های توسعه شهری بر اساس رویکرد تاب آوری شهری و ایمن سازی ضروری است تا سازوکارهای لازم برای مدیریت بحران و سوانح فراهم شود.

5. نوسازی محدوده‌های فرسوده شهری نیازمند تغییر رویکرد از نوسازی تک بنا به توسعه همه جانبه این نواحی است. نوسازی نباید صرفاً به تغییر کالبد محدود شود بلکه هدف، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این نواحی از شهر است که دچار بی عدالتی در بهره مندی از خدمات عمومی شهر شده اند. با توجه به ظرفیت های قانونی شکل گرفته در سال های اخیر در برنامه ششم توسعه کشور و همینطور قانون بازآفرینی شهری لازم است تا دولت ملی و مدیریت محلی با تمرکز بر فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی و بهسازی شهری (بافت های فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیر رسمی) و اجرای برنامه های هم‌افزا و یکپارچه با سایر نهادهای مدیریت شهری (عمومی، خصوصی، دولتی، مردمی) نسبت به بهبود وضعیت زیستی محدوده‌های هدف بازآفرینی اقدام کنند. به منظور مشارکت مؤثر نهاد شوراها در اجرای برنامه های بازآفرینی از دولت درخواست می‌شود شوراها و اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری هر یک از شهرهای مراکز استان در ستاد بازآفرینی استان و شهرستان و همچنین رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استان‌ها نیز در ستاد بازآفرینی ملی عضویت و حضور داشته باشند.

6. توسعه غیراصولی و بی‌رویه شهرها اثرات متنوعی را هم بر محدوده‌های شهری و هم بر نواحی پیرامونی خود داشته و سبب از بین رفتن ظرفیت های طبیعی زمین، پوشش گیاهی، زمین های کشاورزی، افزایش جابجایی‌ها و در نتیجه افزایش هزینه خدمات شهری می‌گردد. با توجه به اهمیت حفظ و صیانت از حریم شهرها، اتخاذ رویکردهای نوین و استفاده از طرح‌ها و برنامه های منطبق با دانش و فن‌آوری روز، رفع تعارضات قانونی و ضرورت تدوین و عملیاتی شدن سند مجموعه شهری کلانشهرها برای مدیریت و سیاستگذاری هماهنگ به منظور حفظ و صیانت از حریم شهرها ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید در دستور کار مدیریت‌های شهری قرار گیرد.

7. علی رغم بسترسازی‌های قابل توجهی که در حوزه الکترونیکی کردن و تا حدودی هوشمندسازی ارائه خدمات صورت گرفته، اکنون شاهد وضعیت نامطلوب ارائه خدمات خصوصاً در حوزه شهرسازی و معماری و نارضایتی مردم در شهرها هستیم. اصلاح و تسهیل فرآیندها و ارتقای کیفیت ارائه خدمات شهرسازی مطالبه مردمی است از این رو شهرداری ها باید با بهره‌گیری از فن‌آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات نسبت به بهبود و ارتقای خدمات و بالا بردن استانداردهای زندگی شهروندان در جامعه اطلاعات محور و ارتقای رتبه شهرها اقدام کنند و به هوشمندسازی کامل امور شهرسازی و معماری و مجوزهای ساختمانی سرعت بخشند.

8. سیما و منظر شهری به عنوان عنصری مؤثر بر ذهن و روان افراد، از جمله موارد چالش‌برانگیز در شهرها و کلانشهرها است که بواسطه نبود اسناد مصوب در این زمینه، اعمال سلایق، شاهد آشفتگی و فقدان معنا و هویت در محیط های شهری و سیمای بصری آنها هستیم. لذا این موضوع به دلیل جنبه هویت بخشی باید به عنوان یک رویکرد اساسی در دستورکار شهرداری ها قرار گیرد. تهیه برنامه های راهبردی و عملیاتی طراحی شهری و مدیریت منظر شهری وزیباسازی، توجه ویژه به برنامه های مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری برای قشرهای مختلف، بهره مندی از نظر تخصصی معماران خبره پیش از ارائه مجوزهای ساخت وساز، نهادینه کردن بررسی نقشه‌های نما در فرآیند صدور پروانه از جمله اقدامات ضروری است که می تواند کیفیت محیطی و سیما و منظر شهری را بسوی هویت ایرانی- اسلامی هدایت کند.

9. مصرف انرژی به واسطه تغییرات اقلیمی و همینطور هزینه های مالی آن موضوع مهمی برای همه شهرها است که گرچه مستقیماً در دستورکار شهرداری ها در ایران قرار نگرفته اما لازم است شهرداری ها برنامه ها و اقداماتی را در راستای کاهش مصرف انرژی همچون برنامه ریزی کاربری زمین مبتنی بر حمل ونقل همگانی، تشویق معماری سبز و دیگر موارد را بکار بندند.

10. علت العلل بسیاری از مشکلات شهری وضعیت مالی شهرداری ها است. مشکلات مالی عمده شهرها از نبود منابع مالی پایدار، وابستگی شدید به منابع درآمد ناسالم حاصل از مازاد تراکم و شهرفروشی و جرایم تخلفات ساختمانی سرچشمه می‌گیرد. لازم است شوراها و شهرداری ها ضمن پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مربوطه برای ایجاد درآمدهای جدید شهری، از ظرفیت های موجود در شهرها به ویژه گردشگری شهری، الگوها و مدل‌های شراکت عمومی-خصوصی و تقویت درآمدزایی از طریق بافت و بناهای تاریخی شهرها به عنوان درآمدهای پایدار استفاده کنند. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در تصویب لایحه درآمدهای پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده که از دغدغه‌های جدی نهاد شوراهای شهر و روستای کشور و نقطه عطفی در سرنوشت و آینده مدیریت شهری و حکمرانی محلی، مردم‌سالاری و مشارکت دادن مردم در تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود، تسریع شود و در راستای پایداری درآمدهای مدیریت شهری، درآمدهای تحت عنوان عوارض به سرفصل‌های مالیاتی تبدیل نشوند.

11. رویارویی با مشکلات شهری عرصه شهرسازی و معماری در دوره کنونی بر اساس قوانین و مقرراتی که نزدیک به نیم قرن از تصویب آنها می گذرد بسیار دشوار است. لازم است تا قوانین و مقررات به روز شوند و لایحه‌هایی همچون مدیریت یکپارچه شهری، درآمدهای پایدار و همچنین قانون جامع شهرسازی از سوی دولت و نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گیرند.

12. این مجمع نسبت به حجم انبوهی از تخلفات ساختمانی که در سطح شهرهای کشور علی‌رغم وجود قوانین و آئین‌نامه های ملاک عمل و سازوکارهای متعدد رخ می‌دهد اظهار نگرانی می‌کند. ناکارآمدی در مدیریت تخلفات بیانگر این موضوع است که ماده 100 قانون شهرداری نه تنها بازدارنده نبوده بلکه در مواردی مشوق این امر نیز است. پیامدهای نامطلوب ناشی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، نظارت بر ساخت و سازها و پیشگیری از تخلفات در این حوزه را ضروری‌تر از گذشته کرده است. در این راستا تمرکز مدیریت‌های شهری بر انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از تخلفات ساختمانی، جلوگیری از رویکرد استفاده ابزاری از آرا کمیسیون‌های ماده صد توسط شهرداری‌ها و رسیدگی جدی به قصور عوامل در ایفای مسئولیت خود و همچنین تسریع در رسیدگی و اصلاح قانون ماده صد شهرداری با رویکرد پیشگیری و جرم انگاری تخلفات ساختمانی و شکل گیری دادگاه‌های تخصصی ویژه رسیدگی به تخلفات ساختمانی و شهرسازی، توسط دولت مورد تاکید است.

بر این موضوع هم عقیده ایم که تغییر نگرش و اولویت دادن به مأموریت‌های شهرسازی و معماری در راستای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها ضرورت دارد و اعضای مجمع به طور ویژه از شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و شهرداری تهران نیز که در تغییر رویکردها و اولویت و اهمیت دادن به مأموریت‌های شهرسازی و معماری در دوره پنجم اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و همچنین از رویکرد وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در ارتقای نظام شهرسازی کشور و کیفی سازی مأموریت‌های شهرسازی و معماری و از حضور گرانقدر وزیر محترم راه و شهرسازی و معاون ایشان در این اجلاس که نشانگر تغییر نگاه به مأموریت‌های شهرسازی و معماری و فراهم شدن زمینه تبادل نظر و طرح مسائل شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها در این نشست گردید، تقدیر و تشکر می‌نمایند و تلاش خواهند کرد تا با انتقال تجربیات و خردجمعی و هم افزایی بین کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در راستای بازگرداندن مأموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری به جایگاه اصلی خود در امور مدیریت شهری و پیاده‌سازی ایده ها و راهکارها برای ارتقای زیست پذیری و کیفیت زندگی شهروندان و توسعه شهری پایدار حرکت کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

یادبودهای 30 مردادماه ...

در باب نسبت میان مرمت و معماری!

استخر عجیبی که 406 متر بالاتر از سطح زمین قرار می‌ گیرد!

شورای شهر زنجان از ایده شهروندان برای اجرای طرح سبزه میدان استقبال می‌کند

نمایش شگفتی‌های معماری هندوستان در کاخ گلستان

کلیسای وانک، شاهکار معماری و نقاشی!

سه پوشش نوآورانه پایدار نما که مرزهای متریال را جا به جا می‌کند!

روایتی ریاضی‌گونه از معماری !

سادگی، ایمنی و صرفه‌جویی، سه رویکرد احداث ساختمان اداری و کمیسیون‌ها/ ضرورت تکمیل زیرساخت‌های شهری در اطراف بهارستان

مسئولان برای نسخه پیچی بافت کهنه، مدتی در آن زندگی کنند

مدرسه تابستانی بین‌المللی قزوین پنجم شهریور برگزار می‌شود

زخم یادگاری بر تَن آثار شهر تاریخی «تون»/اداره میراث فرهنگی شهرستان فردوس چشم به راه اعتبار!

توسعه سنتی مدرنیته در شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد

نشست تخصصی آسیب‌شناسی خانه‌های مسکونی مبتنی بر معماری مزاج محور برگزار گردید

نشست تخصصی بررسی شهرسازی در تهران / مروری بر بایدها و نبایدهای شهرسازی برگزار گردید

یادبودهای 29 مردادماه ...

تهیه سندهای بلندمرتبه سازی و پهنه بندی مشهد 5 سال تاخیر دارد

تبدیل مسکن‌مهر به سکونتگاه‌های درخور مهم‌ترین رسالت شهرهای جدید است

ساختمان بلدیه احیا شود/بررسی 11هزار و 400 پرونده نما!

احتمال استرداد شکایت شهرداری از شورای عالی شهرسازی

«مسکن مشارکتی» مردم را خانه‌ دار نمی‌کند / وزارت راه غافل از راه‌های بهتر!

برگزاری سومین جلسه بررسی نهایی تبصره های پیشنهادی بودجه 99 وزارت راه و شهرسازی

عضو شورا:تخلفات شهرسازی تهران 70 درصد کاهش یافت

یادبودهای 28 مردادماه ...

برج رابینسون؛ نماد شهرسازی پایدار در سنگاپور

واکنش شهردار منطقه17 به ساماندهی قهو‌ه‌خانه‌های منطقه/ کوتاهی وزارت راه‌و‌شهرسازی در انتقال خط آهن تهران-اهواز به زیر زمین

پژوهش‌های شهرداری تهران روی وبسایت شفاف

برای حل مشکلات منتظر "سوپرمن" هستیم!

تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بازنگری و اصلاح می‌شود

دستورالعمل هوشمندسازی ساختمان‌های مسکونی تدوین می‌شود/جزئیات 12 پروژه بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات

جولان سوداگران در بازار مسکن شهرهای اقماری

زمینه خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد فراهم می‌شود / وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند عقب‌ماندگی بخش مسکن را جبران کند

یادبودهای 27 مردادماه ...

زیباترین فرودگاه های جهان را بشناسید

معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

نقطه تلاقی گرافیک و معماری کجاست؟

برگزاری کارگاه ساختمان داستان در پلتفرم 28 / مروری بر داستان ساختمان از طرح تا اجرا

شهرداری‌ها چهار برابر نیاز نیرو دارند

شرط مدیریت شهری تهران برای بارگذاری در پادگان 06

مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان مردود است!

برنامه‌ریزی شهری «بیوفیلیک» پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها

شهرک باستی هیلز خارج از محدوده شهر لواسان است

یادبودهای 26 مردادماه ...

پاویون پلاستیکی در جشن معماری مکزیک

باید اصفهان را به عنوان یک ثروت ملی دید

بازبینی دوره ای از جرثقیل‌های برجی پایتخت

آغاز عملیات ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور

با خانه طباطبایی‌ها کاشان بیشتر آشنا شوید

معمار و معماری دو غایب اصلی جامعه ایران !