آخرین مطالب

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان! معماری برتر

خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان!

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروژه ایستگاه‌های خطوط سریع‌السیر "الحرمین"، یکی از چندین پروژه بزرگ‌مقیاس و در دست اجرای فعلی عربستان سعودی است که ایستگاه‌های اصلی دو شهر مقدس مکه و مدینه، شهر ساحلی جده و شهر اقتصادی ملک عبدالله را در مسیری به طول 280 مایل به یکدیگر متصل می‌کند و با سرعت بیش از 200 مایل در ساعت، زمان طی کردن این مسیر را به دو ساعت و 20 دقیقه کاهش می‌دهد.

نحوه طراحی این ایستگاه‌ها بر رفاه حال و راحتی مسافر تمرکز دارد و پیش‌بینی می‌شود که سالانه بین 60 تا 135 میلیون مسافر از این خطوط برای جابجایی در میان شهرهای مذکور بهره ببرند. البته در طراحی این مجموعه ایستگاه‌ها، تنها کاربری در نظر گرفته نشده بلکه موجی از هیجان و شگفتی که جزئی جدایی‌ناپذیر از ایده سفر و مسافرت به حساب می‌آید نیز در معماری آن‌ها به کار رفته است.

به منظور یکپارچه‌سازی ظاهر این ایستگاه‌ها، هر یک از آن‌ها به عنوان دروازه ورودی هر شهر در نظر گرفته شده‌ است و در ساخت ظاهر آن‌ها تنها از رنگ‌های متفاوت استفاده شده است. سقف طاقی‌شکل و انعطاف‌پذیر تمامی ایستگاه‌ها بر داربست‌هایی از ستون‌های فولادی استوار شده است که به عنوان درختان ساختاری توصیف می‌شود. این داربست‌ها امکان توسعه و گسترش ظرفیت کلی ایستگاه‌ها را در آینده فراهم می‌آورد. به منظور تأمین نور هر ایستگاه نیز در میان طاق‌های آن لوسترهای دایره‌ای بزرگ نصب شده است. علاوه بر این، وجود روزنه‌های کوچک در سقف و دیوارها نیز امکان کنترل میزان نور ورودی به داخل ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

ایستگاه‌ها بر اساس یک واحد رایج 27 متر مربعی شامل سقف، تالار مرکزی و سکو طراحی شده‌اند که به اندازه کافی برای پیکربندی مجدد مسیر و پایانه‌های هر ایستگاه انعطاف‌پذیر است و امکان توسعه آن‌ها را در پاسخ به تغییر نیازهای مسافران در طول زمان مهیا می‌کند. طراحی هر یک از این ایستگاه‌های چهارگانه بر اساس یک رویکرد سازگار و یک استراتژی مسیریابی بصری میان شبکه‌ای انجام گرفته است و با استفاده از یک سیستم مدولار، توانایی خدمت‌رسانی به بیش از 20 هزار مسافر در ساعت را دارد. استفاده از این سیستم امکان طراحی هر ایستگاه را به نحوی فراهم می‌آورد که بتواند با مکان خود متناسب شود.

نحوه قرارگیری ساختمان نیز به صورتی طراحی‌شده است که با ایجاد سایه‌های گسترده مسافران را از گرمای کشور در امان نگه می‌دارد. به علاوه به منظور پایین نگهداشتن دمای محیط، تمامی ایستگاه‌ها مجهز به سیستم‌های مکانیکی خنک‌کننده هستند و هر یک از سکوها به پنکه‌های بزرگ و تجهیزات مه‌افشانی مجهز شده‌اند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

افزایش تسهیلات برای خرید مسکن ؟

شهرسازی تاکتیکی و توسعه پیاده‌راه‌ها

مسکن از دلار جلو زد!

اعلام نتایج هشتمین دوره انتخابات شورای مرکزی+ اسامی 64 نفر / آسیب به جامعه‌مهندسی درپی دسته‌بندی مهندسان

آیین‌نامه کنترل شهرسازی به‌زودی تدوین می‌شود/ جامعه مهندسی کشور جزو جوامع فرصت‌ساز و زندگی آفرین است

330 هزار هکتار بافت تاریخی و سکونت گاه غیر رسمی بازآفرینی می شود

نرخ حاشیه‌نشینی در تبریز

کاهش عمر ساختمان‌های کشور به 23 سال!

یادبودهای 27 تیرماه ...

برترین فیلم از نگاه شهر دوستدار کودک جایزه می گیرد

تنها 5 درصد نمای ساختمان‌های ارومیه برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی است!

2.6 میلیون خانه خالی در آشفته بازار مسکن/ «سامانه ملی املاک و اسکان» طرحی که همچنان خاک می‌خورد!

توسعه پایدار شهری منوط به داشتن طرح‌های منعطف است

بیمه تضمین کیفیت و مجری ذی‌‌صلاح، حلقه مفقوده صدور شناسنامه فنی و ملکی

پایان کار ساختمان‌های شهرداری هزینه بر است

رفتار قالیبافی یاران حناچی و استمرار بلند مرتبه سازی‌ها در تهران / ساخت و ساز غیر اصولی فقط زمانی بد است که توسط رقیب سیاسی عملیاتی شود

فروش و اجاره برندهای خاص برای تعیین قیمت ملک/ اخذ پول برای صدور شناسنامه فنی ساختمان به‌ازای هیچ !

یادبودهای 24 تیرماه ...

شورای پژوهشی معاونت معماری و شهرسازی تاسیس شد/ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی حوزه معماری و شهرسازی

ساخت 21 هزار واحد مسکونی در شهرجدید هشتگرد!

لزوم تامین سرانه کاربری در طرح تفصیلی شهر ارومیه/ بافت تاریخی شهر حفظ می‌شود

بلند مرتبه سازی غیر قانونی از سوی نزدیک ترین ساختمان به دریاچه خلیج فارس !

تعیین تکلیف پروانه ساختمانی املاک در تملک شهرداری ضروری است

فرونشست «بحران» است؟/سالاری: از سوالتان تعجب می‎کنم!/امانی: این را خواجه حافظ هم می‎داند!/ شفیعی: چرا صورت مساله را پاک می‎کنید؟

اجرای طرح جامع شهرها مشارکت فراگیر می‌طلبد

اولویت وزارتخانه راه‌اندازی و بهره‌برداری مترو در شهرهای جدید است

یادبودهای 23 تیرماه ...

افق طرح جامع شهر اراک برای جمعیت 653 هزار نفری مصوب شده است

معافیت مالیاتی موجران ضابطه‌مند در کمیسیون اقتصادی دولت/ شناسایی خانه‌های خالی در سیستم اطلاعاتی متصل

تأکید بر تولید و استفاده مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز

از داوینچی تا برادران مظفر !

مکاتبه حناچی با اسلامیان و جهانگیری برای تعیین تکلیف 27 هکتار از اراضی تونل تهران ـ تبریز!

چرایی «نه» به انتقال پایتخت !

تصمیم‌گیری در خصوص طرح ساماندهی کلانشهر تهران در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی/خروج پادگان‌های بالای 10 هکتار از محدوده شهرها در شورای‌عالی شهرسازی بررسی می‌شود

تهیه سند و تغییر فرآیند تصویب معماری ایستگاه‌ها، دو گام اساسی خط دو و سه مترو خواهد بود

دسترسی آزاد محققان و پژوهشگران به منابع علمی حوزه های معماری و شهرسازی فراهم می شود/ارسال هفت کتاب پژوهشی معماری و طراحی شهری به تمامی دانشگاه های کشور

تداوم «تراکم‌فروشی متخلفانه» در برخی مناطق شهرداری/ صدور غیرقانونی پروانه ساخت‌وساز برای 7 هزار هکتار از اراضی تهران در دوره مدیریت قبلی

ضرورت ایجاد سیستم بازچرخانی آب در تهران/عدم هماهنگی میان توسعه شهرسازی و دسترسی به حمل و نقل عمومی در پایتخت

دوره آموزشی طراحی و ساخت مدفن‌های مهندسی برای پسماندهای شهری، بهداشتی و صنعتی برگزار می‌شود

دوره آموزشی مدرسه تابستانی مطالعات انتقادی شهری حواشی مسئله مسکن

توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

اعتراض هنرمندان پیشکسوت به توقف پروژه شهرک تندیسان / تقدیر از 4 هنرمند پیشکسوت فعال در مرکز تجارت جهانی

بازدید رئیس شورای شهر از کمیسیون ملی یونسکو در ایران/ شهرداری و شورای شهر تهران با کمیسیون ملی یونسکو همکاری می‌کنند

برگزاری نشست تخصصی بازتعریف هویت شهری/ لزوم توجه بر خرده فرهنگ‌های محله‌ای

بلندمرتبه سازی در مازندران ضروری است!

شهر را به کارگاه ساختمانی تبدیل نکنیم/ لزوم تدبیر در رابطه با طرح فاضلاب

100 هزار خانه در بافت فرسوده ساخته می شود

سازمان مالیاتی: وزارت راه و شهرسازی مانع دریافت مالیات از خانه‌های خالی است!

افشاگری عباس آخوندی از دهه 70 !

نخستین جلسه شورای مشورتی تشکل‌های مهندسی ساختمان و مسکن تشکیل شد/ نظام فنی اجرایی ساخت و ساز برای ساختمان‌های غیردولتی تدوین می‌شود