آخرین مطالب

ایجاد پیاده‌راه، مینیاتوری و حساس است/از اینکه وارد پوپولیسم شیک شوم ابا دارم مناسب سازی و زیباسازی

ایجاد پیاده‌راه، مینیاتوری و حساس است/از اینکه وارد پوپولیسم شیک شوم ابا دارم

  بزرگنمایی:

معمار شهر - محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص توجه مدیریت شهری به انسان‌محور شدن شهر و نشانه‌های تغییر رویکرد شهرداری در این خصوص با تغییر شهردار، اظهار کرد: قبول دارم که ادبیات گفتاری آقای کلائی بیش‌تر ادبیات آوانگارد توسعه‌ای است تا ادبیات شهرسازی انسان‌گرا، اما به صرف تفاوت ادبیات آقای تقی‌زاده خامسی و آقای کلائی نمی‌توانیم عملکرد شهرداری را قضاوت کنیم.
وی ادامه داد: معتقدم حتی در همین مدت کوتاه شهرداری آقای کلائی نیز اقدامات مناسبی برای پررنگ کردن شهرسازی انسان‌گرا برداشته شده است.

مهدی‌نیا با اشاره به تغییر وضعیت مالی شهرداری در دو سال گذشته و تأثیر آن بر اجرای پروژه‌های شهری، تصریح کرد: باید توجه داشت که در سال اول که آقای تقی‌زاده خامسی به عنوان شهردار مشهد انتخاب شدند، شهرداری 7هزار میلیارد تومان بدهی و تنها 25 میلیارد تومان موجودی نقد در حساب داشت. در واقع آقای تقی‌زاده در شرایط قبض، شهرداری را پیش بردند.

وی با بیان این‌که در سال 97 امکان تهاتر بدهی‌ها با دستگاه‌های دولتی و رونق بازار مسکن درآمد شهرداری را بالا برد و مشکلات مالی را کم کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود طبیعی است شهرداری‌ متناسب با درآمدهای محقق شده در پروژه‌های عمرانی هزینه کنند و بر این اساس در سال 98 بودجه عمرانی 96 درصد رشد داشت و خیزی برای اجرای پروژه‌های عمرانی برداشتیم که تعدادی از آن‌ها باید در سال‌های گذشته اجرا می‌شد. بدین منظور طبیعی است که شهردار بیش‌تر راجع به پروژه‌های عمرانی صحبت کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: البته آقای کلایی شخصیتاً مدیری توسعه‌‌گراست، اما آقای تقی‌زاده با وجود این‌که سابق توسعه‌گرایی داشته در عمل نشان داد از آن موضع گذشته و ترجیح می‌دهد مدیر فرهنگ‌گرا باشد تا توسعه‌گرا.

وی با اشاره به تجربه خود از انسان‌محوری شهرها در کشورهای اروپایی و عملکرد مدیریت شهری مشهد در این خصوص، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که من همیشه داشتم که به تجربه زندگی در اروپا بر می‌گردد، موضوع توسعه پیاده‌مداری بوده است. مفهومی تحت عنوان «خیابان کامل» وجود دارد که در آن برای انسان و انواع وسایل نقلیه مسیر ویژه‌ای وجود داشته باشد.

مهدی‌نیا ادامه داد: به منظور افزایش انسان‌محوری در معابر و رسیدن به مفهوم خیابان کامل در معابر شهری مشهد، بنا شده است که در پروژه‌های پیاده‌رو سازی و احداث مسیر دوچرخه به صورت مشترک انجام شود و هرجایی که پیاده‌رو سازی می‌کنیم مسیر ویژه دوچرخه هم ایجاد کنیم که یک‌بار برای همیشه آن خیابان، خیابان کامل شود. 

وی بیان کرد: مسئله دیگر در موضوع دوچرخه این است که اگر مسیر دوچرخه بریده بریده باشد، از حیز انتفاع خارج می‌شود و همان مقدار هم به درد نمی‌خورد. برای همین در تعریف پروژه‌های پیاده‌رو سازی و ایجاد مسیر ویژه دوچرخه، اولویت تکمیل بریده بریده‌هایی است که ایجاد شده و این به نوعی کمک می‌کند که پیاده‌رو سازی‌های بر مبنای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پیاده‌مداری و ایجاد خیابان‌هایی که اولویت حرکت با افراد پیاده باشد، بیان کرد: در کشور المان در دهه 60 و70 میلادی اولویت‌بندی در شهرسازی‌ها به موضوع پیاده‌مداری و شهرسازی انسان‌گرا تغییر پیدا کرد. بر این اساس اولین کاری که کردند در مرکزی شهرهایشان که تقریباً مشابه مرکز شهرماست پیاده‌مدار کردند. برای نمونه در برخی مسیرها از 8 شب تا 10 صبح خودرو می‌تواند ورود پیدا کند، اما از 10 صبح تا 8 شب خودرو نمی‌تواند وارد شود، در برخی مکان‌ها کلاً ورود خودرو ممنوع است و در برخی مسیرها فقط بعدازظهرها ورود خودرو محدود است.

وی افزود: در این کشور ابتدا این کار را با زور انجام داده و مردم را مجبور به اجرای آن کردند، زیرا در آن زمان مباحثی تحت عنوان شهرسازی مشارکتی وجود نداشته است. با این وجود باید به تفاوت‌های موجود میان مدیریت شهری آن کشورها با مدیریت شهری ایران توجه کرد، در آن‌جا مدیریت واحد شهری و دولت محلی وجود دارد. از یک سو که مرکز شهر را پیاده‌رو می‌کردند -با توجه به این‌که تمام مالیات‌ها در دست پارلمان شهری است- مالیات افرادی که در مکان‌هایی خانه می‌خریدند که اجازه ورود خودرو نداشته است کاهش پیدا می‌کند که با این موضوعات برای مردم انگیزه ایجاد می‌کردند، اما ما این‌گونه اهرم‌هایی نداریم.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه نوع مالیات‌ها و عوارض در کشورهای اروپایی با ایران کاملاً متفاوت است، گفت: در کشورهای اروپایی کاهش عوارض و مالیات‌ها بر روی هزینه‌ها بسیار ملموس است، اما در ایران با توجه به اینکه مالیات املاک و مستغلات ناچیز است، صفر کردن این مالیات نیز برای مردم انگیزه ایجاد نمی‌کند. بر این اساس در بسیاری از مواقع نمی‌توان ایران و آلمان را با هم مقایسه کرد، چراکه ابزارهایی که در اختیار دولت محلی آلمان است بسیار متفاوت است.

وی اضافه کرد: برای نمونه راه‌اندازی مغازه‌‌ در مسیرهای پیاده‌رو در  آلمان توجیه اقتصادی دارد، چراکه در این معابر رویدادهای مختلف تعریف می‌کنند و این مکان‌رویدادها، مکان‌هایی هستند جاذب جمعیت‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که «به دنبال ایجاد پیاده‌راه هستیم»، تصریح کرد: بر این اساس 10 خیابان شامل خیابان‌های ایثار طلاب، خیابان راهنمایی، حد فاصل امامت تا اول جلال آل احمد را برای این کار در نظر گرفته‌ایم. اما باید توجه داشت که این کار یک مسئله اجتماعی فرهنگی است.

وی با اشاره به مخالفت مردم دارای املاک و مستغلات در این محلات با پیاده‌راه شدن این معابر، خاطرنشان کرد: به نظر من مخالف آن‌ها دو دلیل دارد، اول اینکه شهرداری برای ترغیب‌ آن‌ها چیزی پیشنهاد نمی‌دهد و دوم این که ما تجربه شکست‎‌خورده پیاده‌راه شدن خیابان جنت را نیز داریم.

مهدی‌نیا بیان کرد: بر این اساس باید با احتیاط وارد این موضوع شویم چراکه کسبه معمولاً کسانی هستند که تحصیلات بالا و تخصصی در این زمینه ندارند و به گفته‌های گروه‌های مرجع خود اعتماد دارند و سرمایه اجتماعی نیز در این زمینه بسیار پایین است. سرمایه اجتماعی در شهرداری وجود ندارد و مجموعه این عوامل کار را سخت کرده است.

وی افزود: با این وجود رویدادهایی مانند خیابان غذا باعث باب شدن فضای اجتماعی می‌شود که رفته‌رفته بتوانیم بخشی از مکان‌رویداد‌ها را  در شهر تعریف کنیم. در تعریف این رویدادها باید به فضای شهر نیز توجه شود چراکه بافت مذهبی مشهد اجازه ایجاد برخی رویدادها را نمی‌دهد. با این وجود اگر رویداد‌هایی در عرصه‌های پیاده‌راه تعریف نشود نباید انتظار داشته باشیم که این مسیرها پاخور پیدا کند. و این اقدامات در در این فضای فرهنگی باید انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه «پیاده‌راه کردن مسیرها صرفاً مسئله ترافیکی نیست»، گفت: در موضوع پیاده‌مداری حوزه اجتماعی بسیار پررنگ است. بر این اساس کمیته‌ای میان سه کمیسیون عمران و شهرسازی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تشکیل داده‌ایم. در این قرار شد در ابتدای سال 98 رویدادهای آیینی در خیابان‌هایی که بعداً هدف پیاده‌مداری است برگزار کنیم تا فضا برای پیاده‌مداری محیا شود.

وی با اشاره به اقدامات ملایمی که می‌تواند فضا را برای قبول پیاده‌راه سازی معابر از سوی شهروندان آماده کند، اظهار کرد: این‌گونه است که می‌شود فضا را برای پیاده‌سازی معابر فراهم کرد وگرنه نمی‌توان با مردم برخورد فیزیکی کرد. دوران برخورد ولیانی گذشته است و با این اوضاع کنونی برخورد سلبی امکان‌پذیر نیست و باید اقناعی به جلو رفت.

مهدی‌نیا ادامه داد: بر این اساس پیاده‌محور کردن مسیرها در دستور کار ما است، اما کار از نوع مینیاتوری و حساس است.

وی همچنین با اشاره به اینکه «کلیت حرف سمن‌ها در این زمینه مورد قبول است»، تصریح کرد: اما اگر آن‌ها هم به حوزه اجرا بیایند می‌بینند که کار به این راحتی‌ها نیست، اما آن‌ها هم نباید از کار دست بکشند و باید مطالبه‌های خود را انجام دهند. ما در مدیریت شهری باید از دو طرف تحت فشار باشیم تا بتوانیم در این تز و آنتی‌تز، سنتزی کرده و کار را جلو ببریم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با این وجود انتظار واقعیت این است که این‌که من به عنوان رئیس کمیسیون کار روشن‌فکری انجام دهم و حرف‌هایی که در دانشگاه هم می‌زنم در این‌جا هم بیان کنم، نوعی پوپولیسیم است و من سعی کردم در مقام رئیس کمیسیون رئالیسم و واقع‌گرا باشم. 

وی اضافه کرد: از این که وارد پوپولیسم شیک شوم ابای بسیاری دارم، مانند این که شما بیاید تعدادی سمن را به دور خودتان بیاندازید و در پایان هم هیچ اقدام عملی انجام ندهید. من به دنبال این نیستم، بلکه به دنبال آن هستم که کار عملی انجام شود که نمونه آن را در ورود اصناف به خیابان‌ها دیدید. امروز دیگر کسی نمی‌تواند این فضا را برگرداند و این موضوع جا افتاد و جز مطالعات مردم هم شده است و این برای من کافی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

یادبودهای 23 شهریورماه ...

مسجد فضای مناسبی برای تألیف به معمار می‌دهد / معماری ایرانی با جوهره درونی بنا تعریف می‌شود / روایت شهاب‌الدین ارفعی از نگاه حاکم بر ساخت مساجد

انتشار فراخوان جشنواره نوآفرینی در مبلمان شهری

همچنان کتاب‌های کم ارزش معماری منتشر می‌شوند / مطالعات هنری در نسل معماران جدید کمرنگ است

سومین نمایشگاه "ابژه" برگزار می‌شود / روایت تأثیرگذاری مجسمه- مبلمان بر تعاملات بشری

انتشار فراخوان مسابقه طراحی محور "ره باغ نعیم"

اعلام آمادگی 206 شهر برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و تمدید فراخوان

عدم رعایت قوانین در ساخت ساختمان های مجلس/تشکیل جلسه برای بارگذاری ساختمان در اطراف مجلس !

پاسخی برای نیاز مسکن : 30 متری های نقلی می‌آیند؟

یادبودهای 22 شهریورماه ...

پاسداشت کلیسای نوتردام در شهرک معماری فرانسه

آشنایی با حمام چهار فصل اراک

بسیاری از پروژه های کوچک مقیاس اثرگذاری بیشتر بر تصویر ذهنی مردم دارد

پیش‌بینی ساخت 4500 واحد مسکونی در پایتخت در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن

کمک به خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد با پشتوانه پژوهشی و تحقیقاتی/تصویب اصلاحات پیشنهادی قانون پیش‌فروش ساختمان، ابزاری برای تنوع بخشیدن به بازار مسکن است

ترویج پیاده روی در پایتخت / حمایت شورا از تبلیغات در چارچوب قوانین در بدنه اتوبوس‌ها

حضور کارشناسان شهرسازی در دیوان عدالت اداری، راه مقابله با تغییر کاربری ساختمان

موافقت شورای حل اختلاف با زیست شبانه/ شهرداری برنامه ارائه کند

لزوم اجرای فوری رای دیوان عدالت اداری در حوزه نظام مهندسی

زیرساخت‌های فنی و اجرایی لازم طرح جامع باید فراهم شود

یادبودهای 21 شهریورماه ...

سردرگمی معماری امروز ایران !

وام مسکن معادل قیمت چند متر خانه است؟

ساختمانی که بیش از دو برابر نیاز مصرفی، الکتریسیته تولید می‌کند

معماری امروز برای تعالی به فضایی شفاف و گفت‌وگو محور نیاز دارد

لزوم تغییر اقلیم در معماری

نظام مهندسی ساختمان از ناپاکی‌ها پاک می‌شود؟ !

راه اندازی "موزه اسباب بازی" در اراضی عباس آباد

اندیشه‌های محمدکریم پیرنیا بازخوانی می‌شود

سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود/اخذ مالیات از خانه‌های خالی با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان

سقفی سبز برای بی‌خانمان‌های لس‌آنجلس!

هنر اسلامی بسیار پیچیده است و به معناشناسی نیاز دارد/ ایران نتوانسته از گنجینه‌های هنری خود بهره‌برداری مناسبی کند !

وداع با خانه‌های خویشاوند طبیعت/احیای معماری بومی شاید وقتی دیگر!

بهترین و بدترین شهر شناخته شده دنیا برای زندگی

یادبودهای 19 شهریورماه ...

8 متر زیر خاک کربلا چه خبر است؟!

تذکر عضو هیئت رئیسه شورای شهر به وزیر راه و شهرسازی!

ارزیابی سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات حوادث غیرمترقبه در کمیته تخصصی مجمع تشخیص

یادبودهای 18 شهریورماه ...

27 درصد یعنی 524 هزار نفر از جمعیت شهری آذربایجان‌غربی در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند!

پیشرفت چشمگیر بازسازی در مناطق سیل زده / عملیات ساخت 54 هزار واحد مسکونی به پایان رسید

قیمت‌گذاری مسکن کار پوپولیست‌هاست!

دیواره بزرگراه همت اصفهان می‌تواند به جاذبه شهری تبدیل شود

دلالان خون مهندسان را در شیشه کرده‌اند !

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ترکیب چهار شورای عالی اضافه شد

خرید 1000 دستگاه جدید شتاب‌نگار در دستور کار قرار دارد

محیط و اماکن عمومی افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی می‌شود/راه‌اندازی سامانه پیامکی «معبر» در ارتباط با مناسب‌سازی اماکن عمومی معلولان

یادبودهای 17 شهریورماه ...

نکاتی درباره دستور توقف پروژه‌های زیر 30 درصد مسکن مهر!

نمای ساختمان متعلق به فضای عمومی شهر و جزء حقوق شهروندی است