آخرین مطالب

گایدلاین طراحی پارکینگ دوچرخه سواران طراحی شهری

گایدلاین طراحی پارکینگ دوچرخه سواران

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - مطالعات معماری جدید نشان می دهد که سرمایه گذاری های دولتی بر روی تحولات حمل و نقل و جابجایی، تمرکز ویژه ای بر روی شبکه های دوچرخه سواری ایمن و یکپارچه داشته تا در ترویج تحولات شهری، سلامت، کیفیت زندگی و انسانیت در فضاهای شهری را افزایش دهد. از آنجایی که شهرهای هلند، کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا از سال های قبل دوچرخه را به وسیله ای روزمره زندگی خود متصل کرده اند، امروز به جمعیت کثیری رسیده که عمده حمل و نقل شان توسط دوچرخه صورت می گیرد. امروزه در بیشتر کشورهای جهان در حال آزمون و خطا مدل هایی هستند که تراکم وسایل با انرژی های فسیلی یا پایسته را کاهش دهند و به کاربران دوچرخه سوار بیافزایند. لذا در ادامه این مقاله 6 گایدلاین از طراحی پارکینگ دوچرخه را شرح داده ایم که راهنمای مفیدی برای طراحی شهری یا معماری محوطه پروژه هایتان است. 
بنا به گفته موسسه حمل و نقل و توسعه (ITDP)، سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل غیر بنزینی باعث تقلیل فشارهای تراکمی شهر، و افزایش بهبود کیفیت هوا، سلامت جسمی روحی ساکنین، و بازدهی بیشتر فضاهای تجاری می شود. با توجه به تمایل دوچرخه سواران دوست دارند در کانون توجه قرار بگیرند، کیفیت محدوده محلی و تجاری را افرایش داده، و فضای کمتری را نسبت به وسایل نقلیه عرف اشغال می کنند. با این حال ضروری است که شرایطی را فراهم کنیم تا دوچرخه سواران در طول یا انتهای مسیر فضایی برای پارک دوچرخه های خود داشته باشند. 
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
در حالی که موتورسیکلت ها به خودی خود محصور هستند و با نوعی زیرساخت کارخانه ای امنیتشان حفظ می شود، دوچرخه ها نیاز ضروری به محدوده ای دارند که بتوان آنرا با یک قفل پشتیبانی نمود. فضای پارکینگ دوچرخه می تواند بخشی از مبلمان شهری به نیمکت ها، تیرهای چراغ برق پارک، مجسمه های عمومی و توتِم های شهری متصل شوند. مهم تر از موارد فوق، فضاهای مربوط به پاراسایکل ها (پاراسایکل به المان ها و فضاهایی اطلاق می شود که می توان دوچرخه را به آنها متصل نمود) در نقاط حیاتی و استراتژی شهر قرار داشته و به خوبی ساخته شده اند. متریال اتصال و قرارگیری دوچرخه ها به حدی باکیفیت است که امنیت دوچرخه ها را تضمین می کند. هندسه این استندها می بایست شامل عناصری باشد تا به راحتی دوچرخه را حفظ کرده و از سرقت آن جلوگیری نماید. 
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
اشتباه رایج در استقرار زیرساخت های دوچرخه سواران این می باشد که نباید فقط مسیر یا موقعیت دوچرخه سواران تمرکز یا آنالیز شود. دسترسی به رمپ و مسیرهای فرعی/اصلی به مسیر های اصلی دوچرخه سواران از اولین آیتم های زیرساخت های آنها به شمار می رود. اولویت بندی و سلسله مراتب در تسهیل و کوتاهی مسیرها مهم ترین عامل می باشند.
اما ملاحظاتی در هنگام چنین زیرساخت هایی وجود دارند که در طراحی فضای پارکینگ دوچرخه سواران اهمیت بالایی دارند. این موارد چه هستند؟
1.نمایان باشد و جریان های حرکتی اصلی را قطع نکنید
برای موفقیت زیرساخت های فوق، حیاطی است که دوچرخه سواران و فضای ذخیره سازی آنها قابل مشاهده باشد. نمایان بودن دوچرخه سواران اجازه می دهد تا نظارت بر افراد پیاده و موقعیت های برجسته شهر برای دوچرخه سواران قابل شناسایی باشند. پاراسایکل باید به عنوان نزدیک ترین نقطه به مقصد دوچرخه سواران مانند ورودی ساختمان ها و محدوده های عمومی در نظر گرفته شوند. البته مهم است که خطوط پیادرو، ورودی و خروجی های عمومی، و فضاهای اضطراری توسط پاراسایکل ها مسدود نشود.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
2.ابعاد بین پاراسایکل ها را به حداقل برسانید
تعبیه فضایی با اندازه 80 سانتی متر بین هر پاراسایکل ضروری است تا دوچرخه ها با ارگونومی فضایی بین هم قرار گیرند. این ساختارهای فلزی می توانند از هر مدل دوچرخه پشتیبانی کنند.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
3.حداقل ابعاد
در اطراف پاراسایکل ها فضای کافی برای عبور دوچرخه و دوچرخه سوار ایجاد نمایید. حداقل فاصله هر پاراسایکل از دیوار، درخت یا موانع ثابت را 50 سانتی متر در نظر بگیرید.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
4.متریال برای تثبیت و استقامت
به طور طبیعی باید از متریال و اتصالاتی بهره برده شود که مقاومت طولانی مدت در برابر خوردگی، رطوبت، نور آفتاب و استفاده روزمره داشته باشد. به طور کلی سازه پاراسایکل ها از فولاد آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته شده اند. اما پاراسایکل هایی وجود دارند که در ساختشان از متریال لاستیک هم استفاده شده تا از خراش بر روی بدنه دوچرخه ها جلوگیری شود. بر روی کف زمین، بسیار ایده آل است که یک سطح سیقلی بتنی داشته باشیم تا نصب سازه کاملا مستحکم، تراز و استاندارد باشد. کف زمین می بایست هیچگونه پیشانی یا حفره ای نداشته باشد.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
5.در مورد کابری پاراسایکل ها با یا بدون وجود دوچرخه فکر کنید
معمولا چنین المان هایی در برخی موارد بلااستفاده اند و بسیار خوب است که به کاربری آنها در مواقعی که خالی هستند فکر کنیم. هنگامی که هیچ دوچرخه ای به این سازه ها قفل نشده اند، فکر کنید در حال طراحی سلسله ای از المان های شهری است که بتواند نمایه شهر یا پارک را دلپذیر کند. شهرهایی وجود دارند که الگوهای پاراسایکل را ایجاد کرده اند که با مابقی مبلمان شهری هارمونی دارد.
6.همیشه چندین نقطه را به عنوان پشتیبانی و فضای قفل و بست در نظر بگیرید
بسیار مهم است که در مورد ابعاد،ساختارها و ارگونومی دوچرخه ها مطالعاتی داشته باشیم تا در طراحی نقاط پشتیبانی و جای قفل چندین نقطه را در نظر بگیریم. برخی از کتابچه های راهنمای کاربران بیان داشته اند که تعبیه دو نقطه به عنوان فضای قفل دوچرخه به پاراسایکل بسیار ایده آل است. به طور کلی دو قفل بین فضای 80 سانتی متری دوچرخه را ثابت و بدون حرکت قرار می دهد. البته طول ساختار کمی متفاوت است و در مواردی می تواند بیش از 80 سانتی متر باشد.

در ادامه برخی از نمونه های اجرا شده پاراسایکل را مشاهده می کنیم.
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
طراحی پارکینگ دوچرخه سواران
تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

استخر عجیبی که 406 متر بالاتر از سطح زمین قرار می‌ گیرد!

شورای شهر زنجان از ایده شهروندان برای اجرای طرح سبزه میدان استقبال می‌کند

نمایش شگفتی‌های معماری هندوستان در کاخ گلستان

کلیسای وانک، شاهکار معماری و نقاشی!

سه پوشش نوآورانه پایدار نما که مرزهای متریال را جا به جا می‌کند!

روایتی ریاضی‌گونه از معماری !

سادگی، ایمنی و صرفه‌جویی، سه رویکرد احداث ساختمان اداری و کمیسیون‌ها/ ضرورت تکمیل زیرساخت‌های شهری در اطراف بهارستان

مسئولان برای نسخه پیچی بافت کهنه، مدتی در آن زندگی کنند

مدرسه تابستانی بین‌المللی قزوین پنجم شهریور برگزار می‌شود

زخم یادگاری بر تَن آثار شهر تاریخی «تون»/اداره میراث فرهنگی شهرستان فردوس چشم به راه اعتبار!

توسعه سنتی مدرنیته در شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد

نشست تخصصی آسیب‌شناسی خانه‌های مسکونی مبتنی بر معماری مزاج محور برگزار گردید

نشست تخصصی بررسی شهرسازی در تهران / مروری بر بایدها و نبایدهای شهرسازی برگزار گردید

یادبودهای 29 مردادماه ...

تهیه سندهای بلندمرتبه سازی و پهنه بندی مشهد 5 سال تاخیر دارد

تبدیل مسکن‌مهر به سکونتگاه‌های درخور مهم‌ترین رسالت شهرهای جدید است

ساختمان بلدیه احیا شود/بررسی 11هزار و 400 پرونده نما!

احتمال استرداد شکایت شهرداری از شورای عالی شهرسازی

«مسکن مشارکتی» مردم را خانه‌ دار نمی‌کند / وزارت راه غافل از راه‌های بهتر!

برگزاری سومین جلسه بررسی نهایی تبصره های پیشنهادی بودجه 99 وزارت راه و شهرسازی

عضو شورا:تخلفات شهرسازی تهران 70 درصد کاهش یافت

یادبودهای 28 مردادماه ...

برج رابینسون؛ نماد شهرسازی پایدار در سنگاپور

واکنش شهردار منطقه17 به ساماندهی قهو‌ه‌خانه‌های منطقه/ کوتاهی وزارت راه‌و‌شهرسازی در انتقال خط آهن تهران-اهواز به زیر زمین

پژوهش‌های شهرداری تهران روی وبسایت شفاف

برای حل مشکلات منتظر "سوپرمن" هستیم!

تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بازنگری و اصلاح می‌شود

دستورالعمل هوشمندسازی ساختمان‌های مسکونی تدوین می‌شود/جزئیات 12 پروژه بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات

جولان سوداگران در بازار مسکن شهرهای اقماری

زمینه خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد فراهم می‌شود / وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند عقب‌ماندگی بخش مسکن را جبران کند

یادبودهای 27 مردادماه ...

زیباترین فرودگاه های جهان را بشناسید

معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

نقطه تلاقی گرافیک و معماری کجاست؟

برگزاری کارگاه ساختمان داستان در پلتفرم 28 / مروری بر داستان ساختمان از طرح تا اجرا

شهرداری‌ها چهار برابر نیاز نیرو دارند

شرط مدیریت شهری تهران برای بارگذاری در پادگان 06

مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان مردود است!

برنامه‌ریزی شهری «بیوفیلیک» پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها

شهرک باستی هیلز خارج از محدوده شهر لواسان است

یادبودهای 26 مردادماه ...

پاویون پلاستیکی در جشن معماری مکزیک

باید اصفهان را به عنوان یک ثروت ملی دید

بازبینی دوره ای از جرثقیل‌های برجی پایتخت

آغاز عملیات ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور

با خانه طباطبایی‌ها کاشان بیشتر آشنا شوید

معمار و معماری دو غایب اصلی جامعه ایران !

محضری به سبک کلیسا در مشهد !!

اکثر معماری معروف جهان ترجمه معماری اصفهان است