آخرین مطالب

آیا طرح برگزیده سمینار بین المللی walk21 این بار فرصت اجرایی شدن پیدا می کند؟ طراحی شهری

آیا طرح برگزیده سمینار بین المللی walk21 این بار فرصت اجرایی شدن پیدا می کند؟

  بزرگنمایی:

شهر نیوز ایران - طرح مسیر طبیعت از جمله طرح هایی بود که سال 94 همزمان با برگزاری شانزدهمین سمینار بین المللی مدیریت شهری و پیاده راه ها موسوم به walk21 که در شهر وین برگزار شد، توانست نظر متخصصان خارجی را به خود جلب کند. هر چند بعد از کسب لوح افتخار این سمینار بین المللی بارها درباره اجرای این طرح که به صورت مشترک بین دو منطقه 3 و 6 تهران بارها از سوی مدیران شهری درباره آن اطلاع رسانی شد، اما بی توجهی شهرداری تهران به آن باعث شد تا در طول 4 سال اخیر نه تنها اجرایی نشود بلکه طرح آن مورد بی مهری قرار بگیرد.
به گزارش تیتر شهر: برای چندمین بار است که شهرداری منطقه 6 تهران طرح مسیر طبیعت را به عنوان یک طرح فاخر که اتفاقا توانسته در سمینار بین المللی walk21 تقدیر شود را رسانه ای کرده است. طرحی که دردوره گذشته مدیریت شهری با توجه به اینکه بارها خبر از اجرایی شدن آن از سوی شهرداری تهران اطلاع رسانی شده بود و حتی جلسات مشترکی نیز بین دو شهرداری 3 و 6 تهران در خصوص اجرای ان به صورت فازهای مشخص برگزار شده بود، اما هیچ وقت نتوانست عملیاتی شود.

این بار شهردار منطقه عنوان کرده است که به دنبال ایجاد این مسیر پیاده راه در قلب پایتخت هستیم تا در این مرکز مدرن شهری تمامی خدمات اجتماعی، فرهنگی و تفریحی به صورت یکپارچه به شهروندان عرضه شود.

آنطور که محمدرضا دهداری پور نیز عنوان کرده است؛ طرح مسیر طبیعت در شانزدهمین کنفرانس والک 21 (21 ‏Walk‏)، 280 پروژه از 48 کشور جهان شرکت کردند که پروژه شهرداری تهران به عنوان پیاده راه مسیر طبیعت روی پوسته تونل رسالت به عنوان یکی از طرح‌های برتر انتخاب شد.‏

پیاده راه مسیر طبیعت روی پوسته تونل رسالت از نمایشگاه بین‌المللی قدیم آغاز و با عبور از پارک ملت، مرکز تفرجگاه عباس آباد و سپس روی تونل رسالت و عبور از اتوبان حکیم، در نهایت به پارک پردیسان ختم می‌شود که یکی از بی‌نظیر‌ترین پروژه‌های پیاده راه در دنیا محسوب خواهد شد.

در حال حاضر کارهای مطالعاتی و طراحی این پروژه به صورت ویژه تکمیل خواهد شد تا به عنوان یکی از پروژه های شاخص شهری در منطقه شش تهران اجرایی شود.

مسیر طبیعت منطبق با عرفان شرقی

فواد ربانی طراح جوانی است که طرح مسیر طبیعت را در سال 89 ارائه کرد و در نهایت توانست با ارائه آن در شانزدهمین سمینا پیاده راه های جهان به نام walk21 آن را مطرح و مورد تقدیر جهانی قرار گیرد.

براساس طراحی ای که انجام شده است قرار است میری بین دو منطقه 6 و 3 تهران به عنوان مرکز مدرن پیاده روی تهران سامان دهی شود.

مرکز مدرن تهران در واقع پیاده راهی است که قرار است بخش های جدا شده تهران را به وسیله آن به هم وصل کنند. به عبارتی هدف شهرداری تهران نیز ایجاد نماهای شهری با هدف معماری ایرانی اسلامی است و ترویج مکان هایی که انسان محور است.

در حال حاضر منطقه12 تهران به عنوان مرکز شهر قدیمی تاریخی پایتخت شناخته می شود که در طول بیش از 40 سال و با گذشت سه طرح جامع مختلف در تهران مرکزیت جدید شهر به سمت شمالی محدوده یعنی مناطق 3 و 6 کشیده شد و به پیشانی تهران در محدوده اتوبان همت و حکیم شکل گرفت.

به دلیل اولویت ترافیک که با سواره بود کمی بافت مرکزی از هم پاشید و قسمت مرکزی مناطق 2،3،4 و 6 طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ترافیک به عنوان مناطق پرترافیک شهر شناخته شدند.

با توجه به تمرکز ساخت و سازهای سال های اخیر در این محدوده و مجددا تحمیل ترافیک بیشتر به این حوزه و سیطره اتوبان ها و از سوی دیگر از هم گسیختگی محلات شهری و بافت های سنتی این محدوده این پیاده راه به عنوان آخرین علاج این بخش شناخته شد. آنطور که طراح این مسیر قبلا نیز اعلام کرده بود؛ این طرح از جمله طرح هایی است که به طور مستقیم برای شهرداری هزینه ای در برندارد و با توجه به جذابیت هایی که دارد و کشف پتانسیل های سرمایه گزاری در این مناطق می توان از طریق مشارکت مردمی و تعامل مردم با شهرداری هزینه آن را تامین کرد.

طرح پیاده راه طبیعت از سال 89 زمان مصطفی سلیمی شهردار منطقه 6 کلید خورد. زمان فخرالدین سلیمانی، شهردار منطقه6 مصوب کمیسیون موضوع ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شد و زمان عظیم بابایی، شهردار فعلی منطقه6 نیز به قوام رسید و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شدند.

سمینار Walk 21 شانزدهمین سمیناری بود که به شکل بین المللی برگزار می شد. اولین بار این سمینار در سال 2000درلندن برگزار شد . برگزار کننده و موسس آن جیم واکر است. کسی که در کنفرانس حمل و نقل تهران نیز دعوت شده بود و به عنوان در این مراسم بعد از قالیباف سخنرانی کرد و شهردار وقت در آنجا توافقی را با آقای واکر امضا کرد که تهران به منشور پیاده راه های بین المللی بپیوندد و سند چارتر آو واکینگ را امضا کردند.

هر چند ایران نتوانست در سال 2011 در این سمینا که در کشور استرالیا برگزار می شد، شرکت کند، اما به دلیل اینکه موفق به دریافت ویزا نشدند، این سمینا را از دست دادند تا اینکه در سمینا 2012 که در شهر وین اتریش برگزار شد، نمایندگانی از شهرداری تهران حضور پیدا کردند.

طرح پیاده راه مسیر طبیعت در این سمینار توانست در میان 208 طرح نیز از 47 کشور دنیا عنوان طرح برتر را از آن خود کند و حتی شهردار وقت تهران نیز توانست لوح تقدیری به دلیل این طراحی از برگزارکننده walk21 دریافت کند.

طبق طراحی های انجام شده مسیر طبیعت از اراضی عباس آباد آغاز می شود و از 7 خیابان آفریقا، الوند، سیاوش، گاندی، ولیعصر، نظامی گنجوی و یوسف آباد نیز می گذرد.گذشتن از این محورها به معنای 7 شهر عشق منطق الطیر عطار است.

در ادامه پروژه قرار است این پیاده راه از طریق خطوط حمل و نقل ریلی به برج میلاد که نماد تهران است برسد و سپس دور پارک پردیسان نیز کشیده شود. مسیر این پیاده راه قرار است علاوه بر آنکه از اراضی عباس آباد و مصلی تهران عبور کند به سمت میرداماد، اراضی شریعتی، میدان تجریش، خیابان ولیعصر و پارک ملت، باشگاه انقلاب و همچنین نمایشگاه بین المللی تهران که شامل اراضی شمال غرب می شود نیز برسد.
به همین دلیل است که خط این پیاده راه خط سبزی است که پارک های بزرگی از جمله بوستان طالقانی، آب و آتش، جداره سبز خیابان جردن که در مجاورت نوسازی عباس آباد است در بر می گیرد و به واسطه یک پل به اراضی بالادست الوند وصل می شود.

 

آیا برترین طرح سمینار بین المللی walk21  این بار فرصت اجرایی شدن پیدا می کند؟


همچنین پارک ساعی، پارک نظامی گنجوی، پارک دوستان و بعد پارک باغچه بان را نیز به هم وصل خواهدکرد. بعد ازآنکه تونل رسالت ساخته شد بسیاری از اراضی آن محدوده تبدیل به زمین های بازی و فضای سبز شد که قرار است از طریق «بام سبز» بر فراز تونل رسالت نمای زیبایی را به وجود آورد.

ظراح این مسیر بر این باور است که اهدافی با ابعاد مختلف برای ساخت آن در نظر گرفته شده است که می توان از طریق چند بُعد این مسیررا مورد توجه قرار داد. به غیر از بُعد عرفانی آن که تعداعی کننده هفت شهر عشق است، بُعد فرهنگی آن فرش قرمزی است که برای اصحاب فرهنگ و اهل قلم ، بُعد اقتصادی آن ایجاد یک جاده ابریشم که اقتصاد کلان شهر تهران و رویکرد توسعه پایدار را در بر می گیرد و در نهایت بُعد زیست محیطی آن که موجب کاهش آلودگی هوا و توسعه فضای سبز و استفاده از مولدهای انرژی پاک خواهد بود.

البته این پیاده راه دارای ابعادی مانند بُعد مذهبی با توجه به قرار گرفتن مصلی در محور این پیاده راه باعث وحدت و انسجام برنامه های فرهنگی، مذهبی شده و همچنین بُعد انسان محور آن نیز با ایجاد ین مسیر پیاده راه باعث نزدیکی شهروندان به هم خواهد شد.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

یادبودهای 27 مردادماه ...

زیباترین فرودگاه های جهان را بشناسید

معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست

جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

نقطه تلاقی گرافیک و معماری کجاست؟

برگزاری کارگاه ساختمان داستان در پلتفرم 28 / مروری بر داستان ساختمان از طرح تا اجرا

شهرداری‌ها چهار برابر نیاز نیرو دارند

شرط مدیریت شهری تهران برای بارگذاری در پادگان 06

مطالعات ساختار شبکه معابر پیشنهادی طرح جامع همدان مردود است!

برنامه‌ریزی شهری «بیوفیلیک» پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها

شهرک باستی هیلز خارج از محدوده شهر لواسان است

یادبودهای 26 مردادماه ...

پاویون پلاستیکی در جشن معماری مکزیک

باید اصفهان را به عنوان یک ثروت ملی دید

بازبینی دوره ای از جرثقیل‌های برجی پایتخت

آغاز عملیات ایمن سازی گود مجاور برج میلاد از اول شهریور

با خانه طباطبایی‌ها کاشان بیشتر آشنا شوید

معمار و معماری دو غایب اصلی جامعه ایران !

محضری به سبک کلیسا در مشهد !!

اکثر معماری معروف جهان ترجمه معماری اصفهان است

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی برگزار می‌شود

طرح جالب لندن برای بازسازی راه آهن متروکه!

دانشگاه‌ها پیشرفت خوبی در زمینه معماری نداشته‌اند!

یادبودهای 25 مردادماه ...

بناهای تاریخی صرفاً در ظاهر مرمت می‌شوند / نقطه‌های حادثه خیر در عمق بناهای تاریخی کور مانده‌اند

طراحی خارق‌العاده گروه معماری زاها حدید در دبی/ القای حس مجسمه در هتل ملیا

فارغ‌التحصیلانی بیگانه با بازار کار / روایت دانشجویان معماری از مشکلات آموزش

آسیب‌شناسی خانه‌های مسکونی مبتنی بر معماری مزاج محور / بررسی نسبت معماری و طبیعیات کهن

سکان تهران در اختیار خواص؟ !

شهرسازی در ایران از دریچه حق به شهر

کارفرمایان باید به معماران اعتماد کنند

کارفرمایان باید به معماران اعتماد کنند

توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید است

آخرین جزئیات از تسهیلات خرید مسکن/ شهرک سازی در حریم شهرها برای افزایش قدرت خرید مردم است

3خطر مهم که بیخ گوش تهران است!

نمی‌توانیم نامعادله قیمت تمام‌شده مسکن با جیب‌خالی مردم را حل کنیم

یادبودهای 24 مردادماه ...

ابلاغ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی

مصوبه‌ نهایی شورایعالی شهرسازی و معماری درباره‌ی خانه باغ‌ها

عوارض می‌گیریم تا شهر را به یغما نبرند !

اعتراض دانشگاه تهران به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری / شهر دانش متوقف نخواهد شد

10 نکته کلیدی برای ایجاد یک برنامه شهری بزرگ

تصویب ضابطه بلندمرتبه‌سازی تهران بر مبنای طرح تفصیلی/ بررسی پرونده‌ بلندمرتبه‌ها، به صورت سلیقه‌ای

توسعه اجتماعی را در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم/ "سرزندگی" عمده مساله شهرهای جدید در حوزه اجتماعی است

طرح جامع مسجد سلیمان تا دو ماه آینده تهیه و به شورای‌عالی شهرسازی می‌آید

یادبودهای 23 مردادماه ...

ضوابط و معیارهای طراحی معماری و طراحی داخلی ساختمان های قضایی منتشر شد

شهرسازى در ایران باستان ...

بازآفرینی شهری؛ طرحی که کماکان درجا می‌زند/ 185 هزار حاشیه‌نشین لرستانی کماکان چشم‌انتظار وعده‌ها

کرج به شهر دوستدار کودک تبدیل می شود