آخرین مطالب

توسعه پایدار شهری منوط به داشتن طرح‌های منعطف است بافت فرسوده - بازآفرینی شهری

توسعه پایدار شهری منوط به داشتن طرح‌های منعطف است

  بزرگنمایی:

معمار شهر - به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، سیدمحمد پژمان امروز در نشست شورای اداری، اداره کل راه و شهر سازی استان مازندران با موضوع بازآفرینی شهری با بیان اینکه در کشور ما همواره صحبت از توسعه می شود، فقط به جنبه مالی آن توجه می‌شود، گفت: مدیران ما همواره چشم انتظار دریافت بودجه دولتی و منابع حاصل از فروش نفت هستند و اگر این درآمد حاصل از فروش نفت نوسان پیدا کند همه فعالیت‌ها متوقف می شود.

وی ادامه داد: منابع مالی تنها ابزار رسیدن به توسعه نیست و امری ذهنی، فکری و عقلی است. بنابراین اگر مسئولان یک استان و کشور توسعه یافته باشند، قادر خواهند بود ابزار و تجهیزات لازم برای تحقق توسعه را فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تصویب طرح آمایش منطقه‌ای مازندران از 20 سال گذشته، اظهارکرد: این طرح که برای توسعه پایدار استان‌های شمالی کشور مصوب شده بود در این سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته و عدم توجه به این طرح موجب خسارت‌های زیاد زیست محیطی در این استان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزود: روند توسعه‌ در مازندران نشان می‌دهد که دستگاه ها طرح‌های توسعه‌ای خود را با توجه به طرح آمایش سرزمین پیش نبرده اند و تمام فرایندها بدون توجه به ظرفیت‌های موجود انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروزه در اقتصاد جهانی صنعت توریسم جزو 4 تا 5 صنعت درآمدزای اول اقتصادی جهان است، ادامه داد: کشور ما از جهت دارا بودن منابع طبیعی و آثار تاریخی رتبه خوبی در جهان دارد با این وجود سهم ایران از صنعت توریسم جهان حدود 6 درصد است. حتی درآمد برخی از کشورهای همسایه از این صنعت بسیار بیشتر از درآمد کشور ما است.

وی با اعلام اینکه در حوزه گردشگری داخلی نیز تاکنون اقدام اساسی انجام نشده است، گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید از این منابع به درستی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گردشگری پراکنده و آسیب زا را ناشی از بی توجهی به طرح آمایش و اجرای برنامه‌های گردشگری متناسب با این طرح برشمرد و تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اینکه بخش زیادی از مسافران به مازندران سفر می‌کنند اما منفعت اقتصادی کمی نصیب این استان ها می‌کنند.

پژمان با بیان اینکه ادارات راه و شهرسازی در برنامه ریزی برای استفاده از پتاسیل های استانی و منطقه ای ضعیف عمل می کنند، اظهار کرد: تا زمانیکه توسعه را منوط به دریافت درآمدهای نفتی می کنید هیچ اتفاقی در راستای توسعه کشور نخواهد افتاد.

 وی تاکید کرد: امروز همه ما برای توسعه استانی و ملی صرفاً به دنبال منابع مالی کلان هستیم، در حالی که با برنامه ریزی درست می توان از سرمایه گذاری بخش خصوصی یا ایجاد مشوق‌های مناسب بهره برداری کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران قوانین دست و پا گیر را عامل بازدارنده دیگری در راستای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بازآفرینی موثر شهری دانست و گفت: اگر به دنبال اقتصادی کردن پروژه ها به خصوص در حوزه بازآفرینی هستیم، باید قوانین نیز به گونه‌ای تنظیم شود که مشوقی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.

پژمان اضافه کرد: با طرح‌های زمخت و غیرمنعطف نمی‌توان برنامه‌های جامع برای توسعه پایدار تدوین و از سرمایه‌های بخش خصوصی استفاده کرد. بنابراین باید طرح ها متناسب با وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی خانوارها و گروه های هدف و با قابلیت انعطاف پذیری تهیه شوند.

وی نبود سازمان ناظر و مجری به منظور انجام طرح منطقه ای استان های شمالی کشور را دلیل نابسامانی های  اراضی کشاورزی، باغات، جاده ها، سواحل و ... دانست و گفت: راه نجات استان‌های شمالی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای متناسب با طرح‌های آمایش سرزمین، منطقه‌ای و رعایت سایر مقررات مرتبط است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات برای کسانی که به صورت انفرادی اقدام به ساخت مسکن در بافت فرسوده می‌کنند، حدود 60 میلیون تومان است، گفت:40 میلیون تومان از این مبلغ با سود 9 درصد و 20 میلیون تومان نیز با سود 18 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

تسهیلات110 میلیون تومانی در صورت استفاده از تکنولوژی های نوین

وی ادامه داد: همچنین در این بافت ها انبوه سازان در صورت استفاده از تکنولوژی های نوین تا 110 میلیون تومان و در صورت عدم استفاده از این تکنولوژی ها تا 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت می کنند.

پژمان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای تشویق سرمایه گذاری در بافت های فرسوده و ناکارآمد به دنبال افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بین 10 تا 15 سال است و امیدواریم دولت این مجوز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

وی با اشاره به مشکل پرداخت نیمی از تسهیلات بافت فرسوده پس از پایان کار، اظهار داشت: این طرح با نیت اینکه سازندگان بافت فرسوده انبوه سازان هستند، مصوب شده است در حالی که بیشتر سازندگان بافت فرسوده را مصرف کنندگان تشکیل می‌دهند و باید اقساط بازپرداخت تسهیلاتشان بین 10 تا 15 باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز در این جلسه نبود الگوی مناسب شهری را مهمترین چالش برای شهرهای این استان برشمرد و افزود: نبود الگو باعث شده تا ساخت پلاک های کوچک 70 تا 80 متری بدون رعایت ضوابط در شهرهای استان در حال افزایش باشد که فضای شهری پایدار را تهدید می کند.

وی گفت: باید برای سر و سامان دادن به این ساخت و سازها در سطح شهرهای مازندران تصمیم جدی از سوی وزارت راه و شهرسازی گرفته شود تا بتوانیم جلوی این ساخت و سازها را بگیریم.

نظری با اعلام اینکه معصل نبود الگوی مناسب شهری در بافت های فرسوده استان هم وجود دارد ، افزود : رفع این مشکل نیازمند تصمیم گیری در سطح وزارتخانه است تا زمینه مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران برگشت 50 درصد تسهیلات پس از خاتمه کار به بانک را از دیگر مشکلات بافت های فرسوده در استان دانست و گفت : بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی 50 درصد از تسهیلات بافت فرسوده از سوی انبوه سازان پس از پایان کار باید به بانک عودت داده شود واین مصوبه سبب می شود سرمایه گذاران و انبوه سازان رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده نداشته باشند. 

مازندران حدود پنج هزار هکتار بافت فرسوده و یک هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی دارد. بیشترین بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی مربوط به شهر ساری مرکز استان مازندران است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

خانه و موزه مقدم، زیباترین خانه تهران

آغاز ثبت‌ نام مسکن دولتی از شهریور ماه

یادبودهای 31 مردادماه ...

تصمیمات بزرگ را پشت درهای بسته نگیریم!

شهرسازی مشارکتی نیاز مغفول مانده جوامع امروزی

طرح مطالعاتی تحلیل بازار مسکن در قزوین اجرا شد

همدان در حوزه طرح جامع شهری مشاور بومی ندارد!

قانون فعلی مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند قیمت‌ اجاره‌ را تعدیل کند؟

مناسب‌سازی مساجد پایتخت برای معلولین

پیشنهاد یک کارشناس برای تهیه یک طرح جامع موفق

شهرسازی بدون ملاحظه‌های ترافیکی!

منع نظام مهندسی از ارجاع‌کار، مخالف با قانون است/انتخاب ناظر توسط انبوه‌سازان لطمه به سرمایه‌‌های ملی است

سه راهکار اصلاحی مسکن

مشاوران از ظرفیت‌های محلی برای بازآفرینی شهری استفاده کنند

در طراحی چهارباغ مصلی، اصالت معماری ایرانی-اسلامی حفظ شده است

یادبودهای 30 مردادماه ...

در باب نسبت میان مرمت و معماری!

استخر عجیبی که 406 متر بالاتر از سطح زمین قرار می‌ گیرد!

شورای شهر زنجان از ایده شهروندان برای اجرای طرح سبزه میدان استقبال می‌کند

نمایش شگفتی‌های معماری هندوستان در کاخ گلستان

کلیسای وانک، شاهکار معماری و نقاشی!

سه پوشش نوآورانه پایدار نما که مرزهای متریال را جا به جا می‌کند!

روایتی ریاضی‌گونه از معماری !

سادگی، ایمنی و صرفه‌جویی، سه رویکرد احداث ساختمان اداری و کمیسیون‌ها/ ضرورت تکمیل زیرساخت‌های شهری در اطراف بهارستان

مسئولان برای نسخه پیچی بافت کهنه، مدتی در آن زندگی کنند

مدرسه تابستانی بین‌المللی قزوین پنجم شهریور برگزار می‌شود

زخم یادگاری بر تَن آثار شهر تاریخی «تون»/اداره میراث فرهنگی شهرستان فردوس چشم به راه اعتبار!

توسعه سنتی مدرنیته در شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد

نشست تخصصی آسیب‌شناسی خانه‌های مسکونی مبتنی بر معماری مزاج محور برگزار گردید

نشست تخصصی بررسی شهرسازی در تهران / مروری بر بایدها و نبایدهای شهرسازی برگزار گردید

یادبودهای 29 مردادماه ...

تهیه سندهای بلندمرتبه سازی و پهنه بندی مشهد 5 سال تاخیر دارد

تبدیل مسکن‌مهر به سکونتگاه‌های درخور مهم‌ترین رسالت شهرهای جدید است

ساختمان بلدیه احیا شود/بررسی 11هزار و 400 پرونده نما!

احتمال استرداد شکایت شهرداری از شورای عالی شهرسازی

«مسکن مشارکتی» مردم را خانه‌ دار نمی‌کند / وزارت راه غافل از راه‌های بهتر!

برگزاری سومین جلسه بررسی نهایی تبصره های پیشنهادی بودجه 99 وزارت راه و شهرسازی

عضو شورا:تخلفات شهرسازی تهران 70 درصد کاهش یافت

یادبودهای 28 مردادماه ...

برج رابینسون؛ نماد شهرسازی پایدار در سنگاپور

واکنش شهردار منطقه17 به ساماندهی قهو‌ه‌خانه‌های منطقه/ کوتاهی وزارت راه‌و‌شهرسازی در انتقال خط آهن تهران-اهواز به زیر زمین

پژوهش‌های شهرداری تهران روی وبسایت شفاف

برای حل مشکلات منتظر "سوپرمن" هستیم!

تفاهم‌نامه سه‌جانبه طراحی و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی بازنگری و اصلاح می‌شود

دستورالعمل هوشمندسازی ساختمان‌های مسکونی تدوین می‌شود/جزئیات 12 پروژه بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات

جولان سوداگران در بازار مسکن شهرهای اقماری

زمینه خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد فراهم می‌شود / وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند عقب‌ماندگی بخش مسکن را جبران کند

یادبودهای 27 مردادماه ...

زیباترین فرودگاه های جهان را بشناسید

معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست